Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji
13-01-2020
Koledzy, W imieniu Kol. Wojciecha Dudy, zapraszam na zebranie Klubu Diagnostów SITK, które odbędzie się 16 stycznia br. (czwartek) o godz. 17.00 w siedzibie Oddziału - DT NOT, Kopernika 1, III piętro, pokój nr 31. ...
więcej...
28-10-2019
KOLEJOWY CZWARTEK TECHNICZNY Tematem październikowego (17 X 2019 r.) spotkania były inwestycje kolejowe w Rzeszowie. Jak wiadomo infrastruktura torowa i peronowa w obrębie stacji Rzeszów Główny jest aktualnie w prze ...
więcej...
  DIAGNOSTYKA W SITK RZESZÓW 20 LUTEGO 2020 R. - 28 MARCA 2020 R. W dni powszednie zajęcia od 15.30. W soboty od 8.00. Część I Szkolenie dotyczące przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów w zakresie spr ...
więcej...
Kontakt

wstecz :: zobacz wszystkie :: archiwum

PAŹDZIERNIKOWY CZWARTEK TECHNICZNY SITK
( 28-10-2019 )

 

KOLEJOWY CZWARTEK TECHNICZNY

Tematem październikowego (17 X 2019 r.) spotkania były inwestycje kolejowe w Rzeszowie.

Jak wiadomo infrastruktura torowa i peronowa w obrębie stacji Rzeszów Główny jest aktualnie w przebudowie. Istniejąca kładka kratownicowa zostanie rozebrana, a tunel pod torami zostanie powiększony i wydłużony. Zmieniana jest konstrukcja peronów, zadaszeń, wzmacniane podtorze, wymieniane tory. Nad ulicą Batorego jest przebudowywany wiadukt. Zbudowano już perony i zadaszenia na stacji Rzeszów Zachodni.

Prace nie ograniczają się jednak tylko do „twardej” infrastruktury.
Także w zakresie sterowania ruchem wprowadza się innowacje. Dotychczas użytkowane urządzenia analogowe zastępowane są systemem komputerowym, umożliwiającym nadzór nie tylko nad węzłem kolejowym w Rzeszowie, lecz także sięgającym dalej. Już teraz nastawnia dysponująca w Rzeszowie steruje ruchem pociągów na odcinku do Dębicy. Sterowanie obejmuje zarówno pracę rozjazdów, sygnalizatorów, jak i monitoring przejazdów kolejowych i odcinków szlakowych.

Porównanie szybkości, niezawodności, obsługi i energochłonności urządzeń dotychczasowych z najnowocześniejszą technologią wypada na korzyść nowości. Jednakże  tej perspektywy podziw budzi wcześniejsza myśl inżynierska łącząca w sobie wiedzę i doświadczenie torowców, automatyków, mechaników i elektryków, w połączeniu  wyobraźnią i odpowiedzialnością dyżurnych ruchu i nastawniczych.

Mogliśmy także obejrzeć jak wygląda współczesne stanowisko pracy maszynisty pociągu pasażerskiego.

Serdecznie dziękujemy dyrektorom Mieczysławowi Borowcowi i Bogusławowi Łobodzie wraz z zastępcami i pracownikami, koledze Marianowi Jojczukowi oraz członkom Klubu Kolejarza SITK za zorganizowanie spotkania.

Jeszcze raz okazało się, że pozornie niezmienna, tradycyjna kolej - mocno się zmienia. Korzystajmy z jej usług!

Lesław Bichajło prezes oddziału


wstecz :: zobacz wszystkie :: archiwum

 
Strona główna Kontakt